Meny

  • Startsida
  • Om Grisslehamn
    • Karta över Grisslehamn
    • Hitta till Grisslehamn
    • Grisslehamns Historia
    • Hembygdsgruppen
  • Äta/Bo
    • Äta
    • Bo
    • Gästhamnar
    • Camping
  • Kultur/Nöje
    • Grisslehamns dansbana
    • Händer i Grisslehamn
    • Evenemang
    • Kurser
    • Konst & hantverk
    • Albert Engström
    • Sport & Motion
    • Eckerölinjen
    • Författare i byn
  • Företag/Föreningar
    • Handel
    • Service
    • Vård & Hälsa
    • Skolor
    • Föreningar
  • Kontakta oss
  • Bilder
  • Om GIF
    • Om Grisslehamns Intresseförening
    • Styrelsen
    • Bli medlem
    • Projekt
    • Protokoll

Just nu:
2
besökare online

Väder Grisslehamn

  • Startsida
  • Om Grisslehamn
    • Karta över Grisslehamn
    • Hitta till Grisslehamn
    • Grisslehamns Historia
    • Hembygdsgruppen
  • Äta/Bo
    • Äta
    • Bo
    • Gästhamnar
    • Camping
  • Kultur/Nöje
    • Grisslehamns dansbana
    • Händer i Grisslehamn
    • Evenemang
    • Kurser
    • Konst & hantverk
    • Albert Engström
    • Sport & Motion
    • Eckerölinjen
    • Författare i byn
  • Företag/Föreningar
    • Handel
    • Service
    • Vård & Hälsa
    • Skolor
    • Föreningar
  • Kontakta oss
  • Bilder
  • Om GIF
    • Om Grisslehamns Intresseförening
    • Styrelsen
    • Bli medlem
    • Projekt
    • Protokoll
Översiktsplan

Ta fram en fördjupad översiktsplan för Grisslehamn nu!
Behovet av en fördjupad översiktsplan för Grisslehamn har påtalats sedan länge. Trots att behovet blivit större för varje år, har ingenting hänt. Hotell Havsbaden, som har byggt ut med runt 7000 kvm öppnade åter i somras. Eckerölinjen förbereder ett inköp av ett större fartyg och en eventuell flytt av hamnen. Havsbadens utbyggnad och Eckerölinjens nya fartyg innebär nya arbetstillfällen, ett ökat behov av bostäder och mer trafik. Den nuvarande situationen kommer att förvärras, om kommunen inte tar tag i problemen.
Trafiksituationen i Grisslehamn blir för varje dag alltmer prekär. Dricksvattnet räcker inte till. Avloppsreningens kapacitet behöver förstärkas. För att kunna hantera alla dessa frågor och ytterligare ett antal krävs att en fördjupad översiktsplan tas fram.
Frågan om en ny fördjupad översiktsplan för Grisslehamn kom upp under paneldebatten på Älmstadalen den 18 augusti. Anders Olander (C) menade då att kommunen måste invänta Trafikverkets ställningstagande, när det gäller var den nya genomfarten upp mot Singö ska dras – innan dess är det ingen mening att starta arbetet med en fördjupad översiktsplan.
Den som har kännedom om hur långsamt Trafikverkets kvarnar mal inser att det kan ta tid. I bästa fall tar det kanske 20 år – i sämsta 50 år eller mer. Erfarenheterna från Västra Vägen gör knappast någon till optimist i detta sammanhang. I en, enligt uppgift, gällande byggnadsplan, som omfattar hela Grisslehamn, är en ny genomfart inlagd. Den byggnadsplanen är från 1948 och fastställd 1952. Under 70 år har det alltså inte hänt någonting. Det kan förmodligen gå 70 år till utan att de akuta problemen i Grisslehamn blir lösta. Det har vi inte råd med.
Genomfarten i Grisslehamn hör knappast till de prioriterade projekten inne på Trafikverket. Frågan var uppe till diskussion under arbetet med Åtgärdsvalsstudie för väg 76/283. Trafikverkets representanter i arbetsgruppen var helt ointresserade, bedömde genomfarten som ekonomiskt orealistisk och ville inte ens diskutera saken. Det lutar nog åt att vi får vänta länge på genomförandet. När Trafikverket någon gång i framtiden tar tag i trafikproblemen i Grisslehamn, kommer man dessutom att bedöma både problemen och lösningarna enbart, eller åtminstone i första hand, ur sitt eget perspektiv.
Fysisk översiktsplanering handlar om så mycket mer. Den handlar om att väga samman olika intressen med hänsynstagande till de förutsättningar som finns. Det gäller att tänka på allt som har betydelse för samhällets framtida utveckling, allt som gör Grisslehamn attraktivt för både boende och besökare och allt som kan tillgodose de funktionskrav som finns.
Det arbetet bör naturligtvis ske tillsammans med de boende och i samarbete med en rad intressenter och myndigheter – däribland Trafikverket. Det gäller för kommunen att vara aktiv och ta initiativ om någonting ska hända. Att luta sig tillbaka och vänta på att Trafikverket ska bestämma var genomfarten ska dras är en oförsvarlig inställning till frågan – en inställning som kan få stora negativa konsekvenser för Grisslehamn och för de som bor och verkar där.
Ta fram en fördjupad översiktsplan för Grisslehamn nu!

Per Ljungström, Ordförande Grisslehamns Intresseförening
Tomas Karlsson, VD Eckerölinjen
Fredrik Eliasson och Lennart Nermark, Grisslehamns Marina och camping AB
Marianne Bjarneskans, Ordförande Grisslehamns Sportklubb
Calle Eriksson, Ordförande Grisslehamns Motor- och Segelsällskap

 

Print Friendly, PDF & EmailSkriv ut

Kalender

« April 2021 »
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Nyheter från Norrtelje tidning

    Senaste nyheterna på norrteljetidning.se

    RSS för norrteljetidning.se

  • Mindre brand i lägenhet i Hallstavik
  • Ung man slog sönder lägenhet och spottade polisen i ansiktet– Nu åtalas han
  • GUIDE. Stort uppsving för Roslagsleden – så lyckas du med vandringen: ”Den sista etappen är en fantastisk höjdpunkt”
  • Misstänkt för cannabisodling i Roslagsbro år 2017 – greps nyligen i Polen
  • Trafikolycka utanför Norrtälje

Kalender

« April 2021 »
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Nyheter från Norrtelje tidning

    Senaste nyheterna på norrteljetidning.se

    RSS för norrteljetidning.se

  • Mindre brand i lägenhet i Hallstavik
  • Ung man slog sönder lägenhet och spottade polisen i ansiktet– Nu åtalas han
  • GUIDE. Stort uppsving för Roslagsleden – så lyckas du med vandringen: ”Den sista etappen är en fantastisk höjdpunkt”
  • Misstänkt för cannabisodling i Roslagsbro år 2017 – greps nyligen i Polen
  • Trafikolycka utanför Norrtälje
© Copyright Grisslehamn.se. Produktion: CaLa Design. Ansvarig utgivare: Per Ljungström, Redaktör: Claes-Göran Almqvist, Bankgiro: 373-2807